Throwback Thursday: 2014

‘Een lastige tijd voor een nieuw begin’

‘’Ik voel de koude ochtenddauw tegen m’n gezicht, het is alweer zes uur een en de Portugese zon begint rustig door te komen. Dit zal toch niet het laatste jaar worden dat deze zon de hortensia’s van mijn bedrijf laat groeien? Hoe kan het nu gebeuren dat al honderdduizend planten gestorven zijn? Ik moet echt direct actie ondernemen, anders gaat dit me de kop kosten van mijn organisatie in deze crisistijd. Ik ga nu de WUR bellen, we moeten alles op alles zetten om te onderzoeken waarom mijn planten nu ziek worden. Daarna volgt nog plan twee; de banken overtuigen. Hoe ga ik deze negatieve resultaten uitleggen?’’

Het is 2014 en we zitten midden in de crisis. Tomatentelers hoorden van een nieuw opkomend tomatenvirus uit Israël. Maar bij Sjaak van Schie BV in Portugal was Phytophthora al ontdekt. Dit was geen virus, maar een waterschimmel die oorspronkelijk voorkwam in aardappelen, maar hortensia's waren hier ook vatbaar voor. De schimmel veroorzaakt wortelrot waardoor de plant langzaam afsterft. Deze ziekte had heel de organisatie geïnfecteerd omdat we een partij stekken hadden bijgekocht en deze niet gecontroleerd waren op aanwezige ziektes. Nadat Sjaak deze ontdekking had gedaan, heeft hij direct het hygiëneprotocol maximaal aangescherpt binnen de organisatie. Watercirculatie stopte en iedereen moest handen, kleding en schoeisel ontsmetten en gaan werken met handschoenen.

Naast deze moeilijke tijd werd er ook nog steeds geïnnoveerd bij Sjaak van Schie BV. Dit jaar werd het plantenmerk Hy-pe gelanceerd. Hy-pe stond centraal voor de nieuwe soorten hortensia binnen de markt. Met het merk wil Sjaak unieke soorten kenbaar maken in de markt. Dit door betere kwaliteit te garanderen naar de handelaren en naar de consument toe. Door Phytophthora was al het investeringsgeld voor marketing naar productie gegaan om de zaak draaiende te houden. Hierdoor kon het verhaal van Hy-pe niet voldoende worden verteld en zagen de handelaren en de consument de meerwaarde van het merk niet in. Daardoor heeft Hy-pe niet echt de introductie gehad die het nodig had om door te groeien. Sjaak en heel het team van Sjaak van Schie BV geloven nog steeds in het merk en doordat we dit jaar een rebranding hebben gehad en er veel nieuwe soorten ontwikkeld zijn, wordt 2021 hét jaar voor Hy-pe!

Tip van Sjaak: Als je werkt met levende producten, hanteer dan altijd de hoogste standaarden hygiëneprotocollen. Ziektes, schimmels en bacteriën zijn overal en het is van belang dat je gewas gezond blijft.

Tip 2: Start geen merk zonder marketingbudget.

 2014 groot