Hortensia, veel plant voor weinig geld

Hortensia of beter gezegd Hydrangea is weer helemaal hip en trendy. Dat je veel plant voor relatief weinig geld krijgt wordt door steeds meer consumenten ontdekt.

"De grote investeringen die worden gedaan in nieuwe kleuren en vormen en kwaliteitsverbetering werpen zijn vruchten af", stelt Sjaak van Schie, voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie Hydrangea. Als gepassioneerd teler, zijn bedrijf Sjaak van Schie BV is gespecialiseerd in stekproductie en halfwas bloeiend met vestigingen in Maasdijk en Portugal, is hij zeer betrokken bij dit prachtige product. "De FPC biedt een kans om als telersgroep mee te denken en beslissen. Het laten horen van onze stem is belangrijk bij verdere ontwikkeling van het veilbeleid. Blijft de klok of toch niet, het keurmeesterbeleid en Floriday zijn speerpunten op de agenda. Het kost de nodige inspanningen, maar uiteindelijk willen we allemaal de beste prijs voor Hydrangea."

Meer samenwerking
Van Schie denkt dat het kopen van Hydrangea via het internet steeds belangrijker wordt. "Royal FloraHolland moet goed meekijken en een duidelijke strategie kiezen om een stap voor te kunnen blijven, bijvoorbeeld met het verder uitrollen van Floriday. Momenteel stelt iedereen zijn eigen belang voorop, maar wil je een vooruitstrevend en evenwichtig veilinginstrument dan is meer samenwerking noodzakelijk."

Voorbeeldfunctie
Het aantal kwekers is stabiel en op een kleine uitbreiding na blijft het rustig. De jaarlijkse toename van 1,5% is acceptabel. Om de huidige marktpositie te behouden en nog uit te breiden moeten de veredelaars volgens Van Schie de focus blijven leggen op vernieuwing met nadruk op nieuwe bloemvormen, grotere bloemen, dubbelbloemigen, nieuwe kleuren en stevige stelen. "Onderscheid is belangrijk. Een voorbeeldfunctie hebben merknamen 'Magical' en 'Forever and Ever'en 'Hype'. De herkenbaarheid en betrouwbare kwaliteit heeft een positieve doorwerking op de hele breedte van Hydrangea."

Herkenbaarheid
Hydrangea die in Nederland worden geproduceerd zien in Skandinavië en Duitsland hun grootste afnemers. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk volgen. "Promotie heeft hier een duwfunctie. Voor algemene promotie wordt 0,25% van de omzet afgedragen en eens zoveel voor algemene promotie via de veiling. In opdracht van de FPC ligt de uitvoering bij de werkgroep Promotie. De nadruk ligt op goede foto's op de website en in bladen, de hortensia als stoer en hip product. Of dat nu voor de pothortensia of snijhortensia is maakt niet zoveel uit, want beiden dragen de productherkenbaarheid verder uit."

Oproep MPS
Voor het waarborgen van de kwaliteit van vroege hortensia's ligt er een verbod om tussen 1 november en 1 januari productie te maken. "Hier zijn we blij mee en het liefst zou de FPC dit verbod met nog een maand verlengen. Een vrije marktwerking belemmert dit. We waarschuwen de telers niet te vroeg te produceren. Minstens zoveel aandacht heeft duurzaamheid. We ervaren dat retailers verschillende regels hanteren zonder onderbouwing. Dit stoort ons telers mateloos, er komen steeds meer regels bij. We doen we ontzettend ons best, maar vaak zijn de regels onrealistisch en onuitvoerbaar. Juist hier zou MPS de handen uit de mouwen moeten steken, hetgeen nu wordt verzuimd. De FPC Hydrangea roept MPS daarom op een einde te maken aan de eenzijdige discussie die thans wordt gevoerd en de sector met de retail mee te laten praten voor een duurzame toekomst."

Bron: Bloemenkrant
DOOR WILMA VAN VELZEN

f2217b08 d9e4 4540 8184 47b8f7504c1b